Søg
Close this search box.

Er din virksomhed klar til at imødekomme den nye bogføringslov?

Folketinget vedtog den 19. maj 2022 en modernisering af bogføringsloven, som bl.a. indebærer et krav om digital bogføring og opbevaring af bogføringsbilag i et bogføringssystem, der er godkendt af Erhvervsstyrelsen.

Den nye bogføringslov træder i kraft den 1. juli 2022 – men de nye krav til digital bogføring og opbevaring træder dog først i kraft i følgende etaper:

  • 1. januar 2024 – Selskaber og andre virksomheder, der har pligt til at aflægge årsrapport efter årsregnskabsloven (regnskabsklasse B, C & D)
  • 1. januar 2026 – Øvrige selskaber (regnskabsklasse A) med nettoomsætning på mere end kr. 300.000 kroner

 

Den nye bogføringslov stiller således krav til at din virksomheds IT-systemer fremadrettet kan opbevare alle bogføringsbilag digitalt, ligesom Erhvervsstyrelsen snart forventes at offentliggøre en fortegnelse over, hvilke bogføringssystemer de har godkendt i henhold til den nye bogføringslov – læs evt. mere om dette på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Hvis ikke din virksomhed allerede har digitaliseret Jeres bogføringsbilag, så er der således god grund til at vi tager en dialog om hvilke muligheder I har, for at være klar til at imødekomme kravene om den digitale bogføring og opbevaring inden ovenstående tidsfrister.

Din IT-løsning understøtter måske allerede kravene til den nye bogføringslov, og ellers kan det være at der blot er behov for nogle mindre justeringer – men det kan også være at tiden er kommet til en opgradering til den nyeste Business Central løsning.

Hos NAV-Vision har vi mange års erfaring med tillægsmoduler til både Microsoft Dynamics NAV og Business Central fra vores samarbejdspartner Continia, som netop imødekommer kravene til digital bogføring og opbevaring af købsfakturaer og rejseafregninger.

Læs mere om bl.a. Continia Document Capture fakturascanning og Continia Expense Management bilagshåndtering i forhold til den nye bogføringslov her.

Er du usikker på om I allerede lever op til den nye bogføringslov eller om der er behov for at udvide eller opgradere Jeres løsning – så tøv ikke med at tage fat i NAV-Vision, så vi i god tid kan få det afklaret og planlagt eventuelle behov for ændringer i Jeres nuværende løsning.

Kontakt os her

Du er velkommen til at kontakte NAV-Vision – enten direkte via én af vores forretningskonsulenter, eller udfylde nedensående kontaktformular så vi kan komme retur til dig for en videre dialog om hvad den nye bogføringslov kommer til at betyde for netop din virksomhed.